zondag 3 maart 2013

Meer creativiteit in je leven

Bron

Creatief zijn is leuk! Ik hou ervan om dingen aan te pakken op een niet-alledaagse manier.
Creativiteit is volgens wikipedia 'de mogelijkheid om nieuwe dingen te creëren'. Een ietwat vage definitie, maar met creativiteit kun je ook een hoop kanten op. De definitie van creativiteit is voor mij iets nieuws creëren, maar ook de vrijheid nemen om af te wijken van wat normaal is. Creativiteit is weigeren om de wereld maar op één manier te zien. Het is een vorm van buiten de lijntjes kleuren, zeg maar.

Misschien ben je helemaal niet creatief, maar creativiteit is iets wat je prima kunt oefenen. Je kunt ook niet viool spelen zonder het ooit geoefend te hebben. Daarnaast hoef je echt niet de ambitie te hebben om een beroemd kunstenaar te worden om creatief te zijn. Creativiteit kun je op heel veel manieren toepassen in je leven. Creativiteit is niet alleen een manier waarop je dingen doet, maar ook een manier waarop je over dingen denkt.

Maar hoe krijg je het nu voor elkaar om meer creativiteit in je leven te krijgen?
Om gelijk maar met de belangrijkste regel over creativiteit te beginnen:
Er zijn geen regels! Alles kan, alles mag en alles is goed.


Bron


Dan nu mijn tips:
Ontdek wat je leuk vind. Creativiteit kan je op heel veel manieren uiten, maar misschien zijn niet al deze manieren geschikt voor jou. Het is handig om erachter te komen welke richting bij jou past, zodat je je hier op kan focussen. Op deze manier kun je klein beginnen.
Hoe weet je nou welke vorm van creativiteit bij jou past? Een handig hulpmiddel is om jezelf af te vragen wat je als kind leuk vond om te doen. Ik was als kind altijd bezig met het maken van collages maken en verhalen schrijven. Dit zijn nog steeds mijn twee favoriete vormen van creativiteit.
Andere vormen van creativiteit waar je aan zou kunnen denken zijn: breien, kleding ontwerpen, tekenen, schilderen, toneel/improvisatie, muziek maken,  gedichten schrijven, kokkerellen, kaarten maken.. de lijst is eindeloos!

Doe iets na. Als je jezelf totaal niet creatief vind, kan het een goede start zijn om iets (bijna) letterlijk na te doen. Denk bijvoorbeeld aan een recept of een DIY (do it yourself) van internet. Zo leer je de basis van een bepaalde vaardigheid en daarna zul je vanzelf daar je eigen varianten op gaan maken. Ik heb zelf via youtube heel erg veel geleerd over make-up door tutorials te kijken. Eerst deed ik alles letterlijk na, maar na een tijdje ontwikkelde ik mijn eigen stijl.

Stop met het 'perfect' te willen doen. De grootste vijand van creativiteit is perfectionisme. Perfectionisme voorkomt dat je iets gaat proberen waarvan je niet zeker weet of je het wel goed kan. Creativiteit gaat absoluut niet om hoe goed je iets kunt, maar vooral om het proces. Ik vind het heerlijk om te schilderen, ook al vind ik mijn schilderijen absoluut niet goed. Het proces van schilderen maakt me vrolijker dan het uiteindelijke resultaat.
Bron

Kleur buiten de lijntjes. Creativiteit is juist de mogelijkheid om dingen op een totaal andere manier te doen. Om creatief te zijn, zul je juist buiten je comfort zone moeten treden. Logisch redeneren en regels volgens zijn totaal niet bevorderlijk voor creativiteit.

Denk het om. Op deze website vind je veel leuke verhalen van mensen die problemen als mogelijkheden bekijken. Voor mij is dit zeker ook en vorm van creativiteit, want je kijkt op een andere manier naar de dingen.

Raak geïnspireerd. Creativiteit kun je overal zien, als je het maar wilt zien. Het werkt niet altijd om actief op zoek te gaan naar inspiratie, maar het vergroot de kans wel. Om geïnspireerd te raken kun je bijvoorbeeld tijdschriften lezen, websites bezoeken, naar muziek luisteren of de natuur in gaan. Veel inzichten ontstaan op onverwachte momenten, zoals tijdens een wandeling. Zodra je uit je dagelijkse sleur komt, ontstaat er ruimte voor nieuwe ervaringen en creatieve uitspattingen.


Bron
Stap uit die comfort zone. Als je iets wilt bereiken wat je nog nooit hebt gedaan, zul je dingen moeten doen die je nog nooit hebt gedaan. Het belangrijkste is dus dat je bereidt bent om buiten je comfort zone te treden.

Maak tijd. Herhaal. Creativiteit kun je niet zomaar afdwingen, dus neem er de tijd voor. En daarnaast geldt natuurlijk ook de enorme cliché: oefening baart kunst. Neem dus de tijd om creatief te zijn en herhaal dit zo vaak mogelijk. Succes gegarandeerd!

2 opmerkingen:

  1. Creatief zijn heeft niks met artistiek of handig zijn te maken. Als dat wel zo was, dan was het mij dramatisch gesteld. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.