donderdag 7 maart 2013

De valkuil van jezelf vergelijken


Als ik ergens mijn geld op zou moeten zetten, dan gok ik dat iedereen wel de neiging heeft om zichzelf te vergelijken met andere mensen. Op zich logisch, want tussen 7 miljard verschillende mensen zijn genoeg verschillen te ontdekken. Iedereen is anders en het zijn  juist die verschillen die ons interessant maken. Als iedereen hetzelfde was, zou de wereld maar een saaie plek zijn.

Aan de ene kant kan het leuk zijn om te ontdekken dat je ergens veel beter in bent dan andere mensen, maar het kan ook heel erg vervelend zijn als door jezelf te vergelijken juist het idee hebt dat iedereen ergens beter in is dan jij. Het probleem met jezelf vergelijken met anderen is meestal dat we vooral geneigd zijn om het laatste te doen; we zien vooral de de dingen die wij niet hebben in plaats van wat we wel hebben. Meisjes met mooie krullen doen er alles aan om steil haar te krijgen en meisjes met steil haar willen het liefste krullen. Ze zeggen niet voor niets dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant.

De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking dat er geen goed of fout is. Je bent niet beter als je bepaalde eigenschappen (niet) bezit, je bent gewoon anders. De wereld heeft verschillende mensen nodig, want in die verschillen zit juist een enorme waarde. Het heeft geen zin om te kijken naar wat je allemaal niet hebt en je zult het daardoor ook niet krijgen. Ik heb een hele hoop eigenschap niet die andere mensen wel hebben, maar ik heb ook een heleboel eigenschappen die andere mensen niet hebben.

Daarnaast kan jij nooit zien hoe iemand anders ├ęcht in elkaar zit. Jij bent de enige weet die precies weet wat er in jouw hoofd omgaat, terwijl je dat bij anderen alleen maar kunt raden. Als jij jezelf met iemand vergelijkt, vergelijk je jouw binnenkant met iemand anders buitenkant. Zeker met de komst van facebook kan het soms lijken alsof iemand een perfect leven heeft, terwijl het tegenovergestelde waar is.

Be yourself, everyone else is taken! - Oscar Wilde

5 opmerkingen:

  1. Heel mooi geschreven! Soms is het moeilijk om te onthouden dat andere mensen niet zo perfect zijn als ze lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het is zo makkelijk om te denken dat iedereen het zoveel beter heeft dan jij. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

      Verwijderen
  2. Ik had ook ooit het advies gelezen dat als je je genoeg richt op jezelf en wat jij wilt, het je niet eens opvalt wat andere mensen doen. Sinds ik dat advies volg, heb ik gemerkt dat het waar is. Mooi geschreven blogje, je schrijft altijd heel helder en fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een erg mooi advies, dat helemaal waar is.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.