woensdag 20 februari 2013

Bestaat verspilde tijd?


Als trotse bezitter van een heuse Flow scheurkalender, kan ik elke dag een leuke tip, schattig rijmpje of mooie uitspraak lezen. Dat laatste was vandaag het geval, toen ik de uitspraak van Alexander Klöpping las: Ik geloof niet zo in verspilde tijd. Deze uitspraak komt uit dit interview en zette me aan het denken.
Is er eigenlijk wel verspilde tijd? De hele dag heb ik hierover nagedacht en uiteindelijk denk ik dat ik voor mezelf een antwoord heb gevonden.

Het begrip ´verspilde tijd´ is natuurlijk betrekkelijk. Er is elke dag evenveel tijd: elke dag bevat steeds hetzelfde aantal uren, minuten en secondes. De tijd gaat ook altijd even snel: elke seconde duurt altijd precies één seconde. Tijd gaat altijd voorbij, zelfs als je niets doet. Als je de hele dag in bed blijft liggen, gaat de dag voorbij. Als je de hele dag rond rent om allerlei klusjes af te werken, gaat de dag ook voorbij.

Feitelijk gezien is tijd dus niet iets waar we echt invloed op hebben, maar in ons besef van tijd zitten wel erg grote verschillen. Soms voelt een minuut als een seconde, soms als een uur. Soms lijkt er geen einde aan de dag te komen en soms vliegt de dag om voor je het door hebt.

Daarnaast zijn we natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor wat we met onze tijd doen. We kunnen (grotendeels) zelf bepalen wat we gaan doen op een dag. Doen we leuke dingen met onze tijd? Genieten van we van de dingen die we doen? Leren we iets nieuws? Voelen we ons blij door de dingen die we doen? Ik denk dat het gevoel dat je krijgt van de dingen die je doet belangrijk is dan wat je precies doet. Marthe Troly-Curtin schreef ooit: 'Time you enjoy wasting, is not wasting time', en daar en ik het volledig mee eens. Iets doen wat je leuk vind, is geen zonde van je tijd. 

Andersom geldt het voor mij ook: Time you don't enjoy, is wasted time. Waarom zou je dingen doen waar je niet van geniet? Natuurlijk, sommige dingen moeten eenmaal gebeuren. Maar toch, van zelfs de meest vreselijke dingen kan je (uiteindelijk) genieten. Ik heb echt niet genoten van al mijn rijlessen, maar uiteindelijk ben ik wel erg blij dat ik mijn rijbewijs hebt gehaald.

Een hele tijd heb ik gedacht dat het verspilde tijd is om alles heel langzaam te doen. Ik bedoel, waarom 10 minuten over iets doen wat je ook in 2 minuten kan doen? Waarom één ding tegelijk doen als je ook meerdere dingen tegelijk kan doen? Mijn instelling was dan ook altijd om zoveel mogelijk te doen in zo weinig mogelijk tijd, zodat ik meer kon doen op een dag. Dit werkte alleen meestal niet zoals ik had gehoopt. Ik was altijd wel snel klaar met alles, maar met de tijd die ik won deed ik niets nuttigs (tenzij extra lang facebooken of spelletjes spelen op je telefoon nuttig is). Het koste me zoveel energie om alles heel snel te doen, dat ik daarna ook extra lang moest bijkomen. Tijdwinst van 0% en door alles zo snel te doen kon ik ook niet eens genieten van de dingen die ik deed. Dat noem ik wel verspilde tijd.
Mijn Duits leraar had ooit een hele mooie uitspraak over dat het de zin van het leven is om te genieten van de dingen die je doet. Zijn precieze woorden weet ik niet meer, maar de strekking was dat je je leven zin kon geven door dingen te doen waar je blij van wordt. En dat is belangrijker dan dingen snel doen.

2 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven. Ik kan me er helemaal in vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga voor een waardevol leven ( = leven naar je waarden) en je verspilt geen tijd meer. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.