vrijdag 8 februari 2013

5 redenen om je geen zorgen te maken

Er zijn genoeg redenen om je zorgen over te maken, maar er zijn genoeg redenen om daar ook weer direct mee te stoppen. Een beetje zorgen maken is goed, want het houdt je scherp. Zodra je je heel veel zorgen gaat maken, verliest het zorgen maken zijn nut. Daarom dus vijf redenen waarom je je geen zorgen hoeft te maken.

Ik wil deze slippers!

Zorgen maken verandert niets. Zolang je je alleen maar zorgen maakt, verandert er niets aan de situatie. Je kunt je nog zoveel zorgen maken over het feit dat je vandaag rijexamen hebt, maar je zult er niet ineens een betere chauffeur van worden. Als je je zorgen maakt over het feit dat je crush niets van zich laat horen, zal hij daardoor niet ineens wel iets van zich laten horen. Als je je zorgen maakt om iets waar je iets aan kunt veranderen, ga er dan iets aan doen. Als je je zorgen maakt dat je niet goed genoeg hebt geleerd voor je tentamen, leer dan nog een beetje meer. Bel zelf je crush op of neem nog wat extra rijlessen. Als je niets kunt veranderen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Dat verandert toch niets meer. 

Je raakt tijd kwijt. Ralph Waldo Emerson zei ooit: for every minute you are angry, you lose 60 seconds of happiness. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor zorgen maken. Alle tijd die je besteedt aan je ergens zorgen om maken, kan je niet meer besteden aan andere (leukere) dingen.

Je komt in een neerwaartse spiraal. Als je eenmaal begint met je zorgen te maken, is het erg moeilijk om daar nog mee te stoppen. Hoe langer je na blijft denken, hoe erger alles lijkt te worden. Je komt in een neerwaartse spiraal, waar je moeilijk weer uit komt. Zoals ik al zei bij punt 1 verandert er niets aan de situatie, maar in je hoofd lijkt alles zelfs nog erger geworden.

Zorgen sturen negatieve signalen naar het universum. Ken je de law of attraction nog? Heel kort gezegd trekt positiviteit positiviteit aan. Hoe positiever je denkt, hoe meer positiviteit je zult krijgen. Zorgen maken is geen positiviteit. Zolang je je dus zorgen blijft maken, zul je negatieve signalen naar het universum sturen. Eigenlijk zeg je tegen het universum: ik vertrouw er niet op dat alles goed komt.
Hoewel ik niet geloof dat je daardoor ineens negatieve dingen aantrekt, denk ik wel dat het daardoor moeilijker wordt om nog positieve dingen aan te trekken. Als je vertrouwen hebt in een goede afloop van bepaalde dingen, zal dit ook sneller gebeuren.
 
Het is niet leuk. De The Self Help Hipster schreef ooit in één van haar artikelen: if it's not fun, you're doing it wrong. Ik weet niet meer precies waar het over ging, maar deze uitspraak is daarna mijn credo geworden. Als ik dingen doe die bij me passen, word ik blij. Als ik merk dat ik niet meer blij word van de dingen die ik doe, verander ik de dingen die ik doe. Ik word niet blij van me zorgen maken, dus probeer ik het niet te doen.

6 opmerkingen:

  1. Jaaa, die slippers!!

    Je schrijft: Als je niets kunt veranderen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken.

    Als je wel iets kunt veranderen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Want dan neem je je verantwoordelijkheid en is de uitkomst ook aan het universum. Het wordt een heel ander verhaal als je de verantwoordelijkheid niet durft te nemen. Maar dat kun je dat beter erkennen en accepteren. Je ergens zorgen over maken is nooit zinvol.

    Mijn favoriete quote is denk ik: "Worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum"

    + Het is slecht voor je tanden/gemoedsrust.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens! Waarom zorgen maken? Alleen als je je echt zorgen moet maken, dan moet je dat doen. Anders niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil die slippers! En ik ben het helemaal met je eens. De meeste dingen weet ik in theorie ook wel, maar het is toch vaak wel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb een enorm chaotisch piekerhoofd namelijk :')

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Whaaa die slippter zijn heel cool! Wat een fijn positief artikel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. slippter?? haha: slippers natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.