maandag 7 januari 2013

Beter Eten: Onderzoek je overtuigingen

Meer info? Klik hier!
Misschien lijkt deze post iets te veel op de post die ik hier schreef, maar ik denk dat gedachtes echt heel belangrijk zijn als het op veranderen aankomt. Ik kan dus ook maar niet vaak genoeg benadrukken dat het erg nuttig is om je gedachtes te onderzoeken.

Problemen met eten komen meestal voort uit bepaalde overtuigingen over eten. Als jij gelooft dat eten slecht is, dan is het niet raar dat je als gevolg daarvan eten gaat haten. Vaak heb je deze overtuigingen zelf niet eens in de gaten. Overtuigingen zijn eigenlijk niets meer dan gedachtes die je uit gewoonte denkt. Hoe vaker je deze gedachtes denkt, hoe aannemelijker ze klinken. Toch zijn overtuigingen niets meer en minder dan dingen die je denkt. Deze overtuigingen hoeven niet waar te zijn.

Een belangrijk aandeel in een gelukkig leven is welke overtuigingen je besluit geloven. Hoe vaker je namelijk een bepaalde gedachte denkt, hoe meer je geneigd bent om dit te gaan geloven. Daarom zijn affirmaties ook zo´n krachtige manier om te veranderen.


Ontdek je overtuigingen
Om er achter te komen welke overtuigingen je hebt, kun je een papiertje pakken en alles opschrijven wat in je opkomt bij een het onderwerp eten (maar het kan natuurlijk ook met elk ander onderwerp). Wat komt er in je op als je aan eten denkt? Wat vind je van eten?
voorbeelden:
- Eten levert me alleen maar stress op
- Eten is een manier om mijn leven onder controle te houden
- Eten is de enige manier om liefde te krijgen

Het is belangrijk om dit op te schrijven, want dan ben je er bewuster van wat je denkt. Je ziet als het ware wat je denkt. Neem ook de tijd om op te schrijven waar je allemaal aan denkt. Schrijf alles op wat je denkt, ook als je denkt dat het 'verkeerde' gedachtes zijn. Je hoeft geen censuur te passen, alles wat je denkt is goed.

Het kan confronterend zijn om je overtuigingen zo op papier te zien, maar het is wel erg leerzaam. Het is niet leuk om te merken dat je over bepaalde zaken erg negatief denkt, maar dit betekent wel dat je hier nog veel mogelijkheden hebt om te groeien. Nu je hebt erkent welke overtuigingen je hebt, kun je hier iets aan veranderen.


Verander je overtuigingen
Affirmaties zijn een goede manier om je overtuigingen te veranderen. Affirmaties zijn korte, positieve zinnetjes die je vanzelf gaat geloven als je ze maar vaak genoeg tegen jezelf zegt. Het nadeel van affirmaties is dat het lang kan duren voordat je er in gaat geloven.
Als je een affirmatie wilt maken van een bepaalde overtuiging, kun je de overtuiging omdraaien. Dus de affirmatie bij de overtuiging 'eten is de enige manier om liefde te krijgen' wordt 'er zijn veel manieren om liefde te krijgen'.

Een manier die een stuk sneller gaat, is gebruik maken van EFT. Ik heb EFT ontdekt via Gala Darling (die beweert dat ze door EFT in één dag van haar anorexia af was en ook haar astma compleet heeft genezen). Ik heb nooit zulke enorme veranderingen gemerkt door EFT, maar ik merk wel dat ik het fijn vind om te doen. Ik word er rustig van en ik voel me beter naderhand. Meer uitleg over EFT vind je hieronder in het filmpje of via dit artikel van Gala Darling.

 Nog een fijne manier om aan je overtuigingen te werken is gebruik te maken van het 5G-schema. Het 5G-schema wordt gebruikt bij cognitieve gedragstherapie en het is een nuttige manier om je inzicht te krijgen op je gedachtes en overtuigingen.

Er zijn nog talloze andere manieren om je overtuigingen aan te pakken (zoals NLP en hypnose), maar hier heb ik verder geen ervaring mee. Het kan best zijn dat bovenstaande technieken jou niet aanspreken, maar dat andere technieken juist veel beter bij jou werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.