dinsdag 22 mei 2012

Tien redenen waarom jouw lichaam fantastisch is

Soms heb je van die dagen dat je niet tevreden bent met wat je in de spiegel ziet. Misschien gaat je favoriete spijkerbroek niet meer dicht of  heb je ineens een dikke puist op je kin. Het is heel makkelijk om kritiek te hebben op je eigen lichaam. Als je niet oppast, ga je je eigen lichaam haten. Om dat te voorkomen heb ik tien redenen waarom jouw lichaam fantastisch is.


1. Heb je er wel eens over na gedacht wat je lichaam allemaal doet? Zonder dat je je er bewust van bent, gebeuren er zoveel dingen in je lichaam. Je ademt, je bloed wordt door je lichaam gepompt en je cellen vernieuwen. Je hoeft er helemaal niets voor te doen!

2. Elke zeven jaar vernieuwt je lichaam zich helemaal. Àlle cellen in je lichaam worden vervangen. Is dat niet wonderbaarlijk? Elke zeven jaar heb je een heel nieuw lichaam, zonder dat je iets voor hoeft te doen. Terwijl jij lui op de bank zit, is je lichaam hard bezig om al jouw cellen te vernieuwen.

3. Je lichaam beschermt jou. Je lichaam is in staat om cellen om te ruimen die hun werk niet goed doen. Als cellen zich ongecontroleerd gaan delen, kan kanker ontstaat. Gelukkig is je lichaam in staat om deze toekomstige kankercellen te vernietigen. Heel soms ziet je lichaam een toekomstige kankercel over het hoofd. Tegen de tijd dat dat gebeurd, heeft je lichaam waarschijnlijk al tientallen verkeerde cellen opgeruimd.
Ook als je wanneer je geïnfecteerd raakt met een virus, staat je lichaam altijd voor je klaar om je zo snel mogelijk weer beter te maken.

4. Je lichaam kan alles als brandstof gebruiken. Gooi je per ongeluk diesel in een benzine auto? Dan kan je het wel vergeten om vooruit te komen. Gelukkig kan ons lichaam er wel mee omgaan als onze brandstof veranderd. Eet jij alleen maar chemische geproduceerde troep? Je lichaam zorgt ervoor dat het omgezet wordt in iets waar je lichaam wel iets mee kan. Eet je low-carb of low-fat? Geen probleem, je lichaam zorgt ervoor dat het andere lichaamsstoffen omzet in koolhydraten of vetten. Zelfs als je niet genoeg eet, heeft je lichaam altijd nog een prima vet voorraadje (of desnoods een spiervoorraad) waaruit energie gehaald kan worden.
Het allerbeste kun je natuurlijk gewoon gezond eten en het je lichaam niet onnodig moeilijk maken door niet alle voedingsstoffen tot je te nemen.

5. Je lichaam is liefdevol. Het maakt niet uit wat jij allemaal je lichaam hebt aangedaan: slecht eten, te weinig lichaamsbeweging, overmatig alcoholgebruik of drugsgebruik. Zodra jij besluit dat het tijd is om het roer om te gooien en je lichaam te gaan waarderen, werkt je lichaam mee. Je lichaam zal nooit op wat voor manier dan ook wraak op je nemen omdat jij er niet voor hebt gezorgd.

6. Je lichaam geeft je waarschuwingssignalen. Hoewel ik hierboven al zei dat je lichaam geen wraak neemt, laat het je wel weten wanneer je de verkeerde kant op gaat. Als er iets mis is met je lichaam, zal je lichaam het je duidelijk proberen te maken. Die kater na een avondje na een avondje stappen is er niet op jou dwars te zitten, maar om je te laten weten dat je uitgedroogd bent en dat je snel meer water moet drinken.

7. Je lichaam kan zelf nieuwe stoffen bouwen. Zoals ik bij reden 4 al zei, kan je lichaam uit verschillende voedingsstoffen nieuwe voedingsstoffen maken. Vetten en eiwitten kunnen worden omgezet in stoffen die op dezelfde manier als koolhydraten verbruikt worden. Ook kan je lichaam sommige vetzuren of aminozuren (bouwstoffen van eiwitten) die je te weinig binnenkrijgt zelf maken. Het werkt als een soort een knip en plak systeem: je lichaam pakt twee aminozuren, knipt ze doormidden en plakt ze op een andere manier weer aan elkaar zodat de juiste stof ontstaat. Geniaal! Je lichaam is net een soort mini fabriekje :)

8. Je lichaam is slim. Krijg je te weinig energie binnen? Dan zorgt je lichaam dat je op de spaarstand gaat. Je lichaam zal er alles aan doen om te overleven. Alle processen in je lichaam gaan langzamer en de processen die niet nodig zijn om te overleven (zoals menstruatie), worden stopgezet. Je lichaam kan ongeveer een week zonder water (hoewel dat wel afhangt van hoeveel water je verliest door zweet, urine en tranen) en ongeveer vier weken zonder eten. Het is absoluut niet aan te raden om het te doen, maar als het moet, dan kan je lichaam het wel aan.

9. Je voet is net zo lang als je onderarm. Ik bedoel, dat is toch al fantastisch genoeg?

10.  Zonder lichaam ben je niets! Hoewel de meesten van ons vooral heel veel bezig zijn in ons hoofd, is ons lichaam toch onmisbaar. Door je lichaam kan je bewegen, proeven, voelen, horen en zien. Door je lichaam ben je in staat om het leven te ervaren.

9 opmerkingen:

  1. ik heb het geprobeerd, maar mijn voet is echt een stuk korter dan mijn onderarm (gelukkig maar, anders zou ik denk ik maat 46 hebben...). Horen ze wel even lang te zijn? Of had je dit erbij gezet omdat het natuurlijk heel grappig is dat iedereen zometeen zijn voet tegen zijn onderarm zet ;)

    vooral reden 5 vind ik trouwens zo belangrijk! Voordat ik 'girl meets yoga' las had ik daar dus nog nooit bij stilgestaan :S het is echt heel goed om mensen daarop te wijzen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh serieus? Ik dacht altijd dat voor iedereen gold. Nouja, dan heb jij een extra fantastisch lichaam dat jouw wel lange onderarmen gaf maar geen grote voeten. Bij mij klopt het in ieder geval wel (en bij iedereen die ik erover ook, behalve jij dan haha).

      Ja, die reden vijf komt ook girl meets yoga. Ik wist dat ik het ergens had gelezen, maar ik kon me niet meer herinneren waar. Dit was voor mij ook een eye opener.

      Verwijderen
    2. Oke, mysterie opgelost: mijn vriend wees me erop dat ik mijn hiel tegen mijn elleboog zette ipv aan het begin van de arm, dan zijn ze wel evenlang :P ik heb namelijk ook niet heel lange armen of hele kleine voeten ofzo

      Verwijderen
    3. Haha.. dan zal dat 't zijn! Gelukkig dat mijn feitje dan toch nog klopt.

      Verwijderen
  2. Mijn voet is wel even groot als mijn onderarm, maar ik denk dat het een fabeltje is die meestal wel ongeveer klopt, maar als je het op de millimeter precies zou bekijken, net toch bijna nooit klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verwoord en een goed stukje. En leuk dat je refereert naar mijn e-boek!

    Ik vraag me alleen wel af waar dat elke dag-3 kankercellen feit vandaan komt. Volgens mij ruimt je lijf inderdaad wel goed slechte of beschadigde cellen op maar ik geloof niet dat er elke dag bij iedereen precies 3 kankercellen ontstaan die vervolgens worden weggeveegd door onze immuunsystemen. Referentie? Ben wel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben hard op zoek gegaan naar een referentie, maar die heb ik niet voor je kunnen vinden. Ik heb 't een keer gelezen in een tijdschrift met wonderljke lichaamsfeitjes, maar ik bedenk me nu dat dat helemaal niet echt een betrouwbare bron is.
      Sowieso, als het waar is, zal het inderdaad echt niet bij iedereen elke dag drie zijn.

      Verwijderen
  4. Tof lijstje. Zo zou ik er eigenlijk ook één moeten maken, een medische. 'Je lichaam kan baby's maken, nog meer lichamen' - wow, wat is het toch briljant :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die ben ik helemaal vergeten, haha. Maar dat laat ik dan aan de dokter in spé over, haha.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.