donderdag 17 november 2011

Spiraaltje vs pil

Ik heb al ruim 4 maanden een spiraaltje en daarvoor ben ik een jaar aan de pil geweest. Nu lijkt het mij we leuk om deze twee anticonceptiemiddelen eens goed te vergelijken. Dit is natuurlijk wel heel erg persoonlijk en dat ik een bepaalde bijwerking (niet) heb gehad, wil niet zeggen dat jij dat ook (niet) krijgt.

Even voorstellen
De pil die ik heb gebruikt was de microgynon 20, een hele lichte pil. Dit is volgens mij best een bekende pil en er is veel over te vinden op internet. Nu ik de pil niet meer slik, heb ik een mirena-spiraaltje of hormoonspiraaltje.
Als ik het in deze post over 'de pil' of 'het spiraaltje' heb, dan verwijs ik dus naar de microgynon 20 en het hormoonspiraaltje.
Prijs
Hoeveel je uiteindelijk moet betalen voor de beide anticonceptiemiddelen hangt af van je verzekering. Bij de meeste zorgverzekeraars wordt anticonceptie tot 21 jaar (deels) vergoed. Mijn spiraaltje werd 100% vergoed, bij de pil moest ik per doosje van drie strips 2,05 euro bijbetalen.
Zonder vergoeding kost de microgynon 20 ongeveer 15 euro per doosje van drie strips. Met één doosje kan je drie maanden doen.
Het spiraaltje zelf kost ongeveer 140 euro en inbrengen door de huisarts ook iets van 80 euro (maar dit wordt meestal wel vergoed).
Een klein rekensommetje laat zien dat je voor vijf jaar de pil een luttele 300 euro kwijt bent, voor 5 jaar een spiraaltje 'slechts' 220.
Winnaar: het spiraaltje

Gemak
De pil moet je elke dag innemen, het spiraaltje laat je een keer plaatsen en dan ben je er voor vijf jaar vanaf.
Ik ben zelfs iemand die makkelijk dingen vergeet en elke dag een pil slikken was dan ook niet mijn ding. Ik kon nooit ergens onverwacht logeren tenzij ik toevallig mijn pil bij had. Nu hoef ik gelukkig nergens aan te denken.
Winnaar: het spiraaltje

Bescherming

De pil en het spiraaltje zijn allebei even betrouwbaar. Slechts 1 op de 1000 vrouwen wordt toch zwanger terwijl ze de pil slikken. Bij het spiraaltje is dat ietwat minder, maar het maakt weinig uit.
Toch vind ik persoonlijk het spiraaltje veiliger omdat je altijd beschermd bent. Als je de pil vergeet kun je gelijk al voor de rest van de maand onveilig zijn (afhankelijk van de week. In de eerste en derde week is het erg als je het vergeet, in de tweede week kun je best de pil vergeten).
Winnaar: als je altijd netjes de pil inneemt, is het een gelijkspel. Als je het af en toe vergeet, wint het spiraaltje.

Menstruatie
Sinds 1 juli ben ik niet langer dan één dag ongesteld geworden. Toen ik de pil slikte, had ik regelmatig last van doorbraakbloedingen omdat ik altijd twee strips achter elkaar slikte. Daarnaast had ik een veel heftigere menstruatie dan ik normaal had (zeker in het begin).
Winnaar: het spiraaltje

Tijdens het vrijen

Het is misschien een beetje gênant om te bespreken, maar ik denk dat het zeker een goed onderwerp is om te bespreken. Tijdens het vrijen kan je partner namelijk tegen de touwtjes van je spiraal aankomen en dat doet pijn. In het begin had ik er heel veel last van, maar naarmate je langer een spiraaltje hebt neemt dit af. Dit komt omdat de touwtjes van je spiraaltje langzaam omkrullen om je baarmoedermond heen. De eerste paar weken is het even wennen, maar na een paar maanden merk je er niets meer van.Met de pil kun je hier geen last van hebben.
Winnaar: de pil

Het begin

De eerste paar weken dat ik de pil slikte had ik enorm veel bijwerkingen. Ik was duizelig, misselijk en ik had veel buikpijn. Na de eerst week werd het wel minder, maar de eerste maand was gewoon niet plezierig. Verder groeiden mijn borsten 4 cupmaten en kwam ik ruim 6 kilo's aan.
De plaatsing van het spiraaltje was ronduit verschrikkelijk. Het plaatsen zelf deed niet zo ontzettend veel pijn, maar ik had de rest van de dag krampen. De eerste week waren de touwtjes ook nog te lang en de weken daarna had ik veel pijn met vrijen. Mijn borsten krompen ongeveer 1 cupmaat en ik viel ook een paar kilo af.
Winnaar: het begin was bij allebei 'niet leuk', dus dit is een gelijkspel.

Bijwerkingen
Extra hormonen in je lichaam zijn eigenlijk helemaal niet zo goed, dus het is niet zo raar dat ze bijwerkingen veroorzaken.
Zoals ik al zei kreeg ik bij de pil veel grotere borsten en kwam ik aan. Mijn algemene stemming was ook veel lager. Ik was vaker chagrijnig, misselijk of ik had hoofdpijn. Op dat moment zelf had ik het niet zo erg door, maar pas nadat ik stopte merkte hoeveel bijwerkingen er waren.
Bij het spiraaltje viel ik af en mijn borsten werden kleiner. Nou, daar was ik alleen maar blij mee! Ik had nog steeds hoofdpijn, maar dat kwam denk ik doordat ik een bril nodig had. Verder heb ik eigenlijk geen bijwerkingen, maar misschien merk ik dat pas als ik weer overstap naar een andere anticonceptiemethode.
Winnaar op dit moment: het spiraaltje

Beginnen
Na het plaatsen van deze post kwam ik erachter dat ik een essentieel onderwerp was vergeten, namelijk: hoe begin je eraan? Bij de pil is dat heel simpel. Je gaat naar de huisarts, zegt wat je wilt en je krijgt een recept. Gelijk dezelfde dag nog kun je je pil ophalen bij de apotheek.
Bij een spiraaltje is dat iets ingewikkelder. Eerst krijg je een oriëntatiegesprek, daarna krijg je een soa-test, dan moet je het spiraaltje ophalen bij de apotheek en dan wordt het pas geplaatst. Naast dat het veel tijd kost om dit allemaal te doen, is het vooral een beetje gênant dat je huisarts jouw intieme delen uitgebreid gaat bekijken. Dit hoort bij zijn werk, maar voor veel mensen is dat - overigens zeer begrijpelijk - wel iets wat hun tegenhoudt.
Winnaar: de pil

Het lijkt me duidelijk dat het spiraaltje de winnaar is! Natuurlijk kan dit voor iedereen anders zijn, dit zijn alleen mijn ervaringen.

9 opmerkingen:

  1. Ik ben nu aan de pil en ik wil er eigenlijk ook vanaf, dus dit stukje is best handig. Toch zou ik me niet op mijn gemak voelen tijdens het plaatsen van een spiraaltje, of viel dat bij jou wel mee? Over het aankomen van de pil (voor de vrouwen die het nog slikken): door de hormonen houdt je lichaam vocht vast, dus je komt niet aan in vet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nouja, het is natuurlijk ongemakkelijk. Vooral omdat je er dus drie keer naar moet laten kijken. Eerst een soa test, dan het spiraaltje laten plaatsen en daarna nog een echo om te kijken of alles goed is. Maarja, het is ook maar het werk van die mensen en die zijn waarschijnlijk dagelijks allerlei vagina's. Je moet er gewoon niet zo over nadenken en dan valt 't wel mee. Vooral de eerste keer is het ongemakkelijk, daarna valt het wel mee. Als je een beetje een leuke huisarts hebt, probeert die jou ook wel op je gemak te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik zelf de pil, ik zou het niet fijn vinden als de dokter bij mij een spiraaltje plaatst, denk ik. Ik ben nogal preuts (preuts is niet het goede woord, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel) wat dat betreft.

    Maar ik vraag me wel af wat voor effect de pil op mij heeft en daar kom je inderdaad pas achter als je er mee stopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Preuts is toch wel het goede woord? Ik snap in ieder geval wat je bedoelt. Het is ook niet fijn als daar een dokter zit hoor, maar de voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen. Ik heb trouwens de post nog even bijgezet, want het plaatsen is wel een belangrijk vergelijkingspunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor je pro vs contra bijdrage.
    Ik sta op 2 weken van mijn afspraak voor het plaatsen van mijn spiraaltje en was stiekem aan het hopen dat mijn borsten gingen verkleinen. Ook door de pil 3 cupmaten vergroot, dan nog maar te zwijgen over de extra kilo's. De fora die ik heb gelezen waren vrij angstaanjagend, dus nogmaals dank je voor de eerlijke beschrijving. Warme groet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen :)

      Verwijderen
  6. Hallo,
    Ik twijfel tussen het spiraal en inplanon. Ben gisteren bij de Gyn geweest en ze is een groot voorstander van beide. En mag nu kiezen 5 jaar met spiraal en inplanon 3 jaar en zonder menstruatie.Als het om veiligheid gaat is op dit moment inplanon het beste dan spiraal en dan als laatst de pil.
    Maar keuze is moelijk haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry implanon is het ;)

      Verwijderen
    2. Hoi! De Mirena spiraal is net zo veilig als de implanon. Een spiraaltje is doorgaans wel makkelijker te verwijderen dan de implanon. Bij de implanon zullen ze na 3 jaar een kleine snede in de huid maken en bij de mirena wordt alleen aan de touwtjes getrokken. Ook met de mirena spiraal word je duidelijk minder ongesteld en bij sommige vrouwen blijft de menstruatie zelfs helemaal weg.
      Ikzelf heb de t-safe, een koperspiraaltje dat 10 jaar kan blijven zitten! Het inbrengen was nagenoeg pijnloos en de volgende dag was ik weer aan het werk.
      Succes met het maken van jou keuze!

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.