zaterdag 30 juli 2011

P90X veelgestelde vragen deel 2

Hier is deel 2 van de veelgestelde vragen over P90X. Heb je deel 1 ook gelezen? Daarin behandel ik algemene vragen, vragen over benodigdheden en vragen over resultaten.
Deze keer vragen over het programma zelf en vragen over voeding.

Het programma zelfHelp, ik heb een workout overgeslagen. Wat nu?
Je kunt een aantal dingen doen.
1. Stoppen met P90X
2. De workout overslaan en gewoon doorgaan met de rest van je workouts
2. De workout de dag erna inhalen
3. Deze dag als rustdag gebruiken en de workout inhalen op je eigenlijke rustdag
4. De workout aan het einde van P90X plakken, je bent zo dus een dag langer bezig.

Wat ik niet adviseer, is optie 1. Belangrijk is dat je je niet laat demotiveren. Motivatie is alles! Zonder motivatie kom je er niet.
Optie 2 is eigenlijk een slechte optie, want na een keer overslaan ga je er steeds meer overslaan. Probeer dus altijd je workout in te halen. Twee workouts op één dag is heel erg veel, maar het kan wel. Persoonlijk deed ik altijd optie 3. Als je een dag geen workout doet, heb je een rustdag. Op mijn rustdag, deed ik dan weer mijn workout. Probleem opgelost.


De oefeningen zijn te moeilijk voor mij. Wat moet ik doen?

1. Maak de oefening makkelijker. Het fijne van P90X is, is dat het voor alle niveaus is. Meestal worden tijdens de workouts opties gegeven om het makkelijker te maken. Zo kun je push ups ook op je knieën doen als het anders te zwaar is. Je kunt ook zelf aanpassingen maken, door bijvoorbeeld je handen of voeten ergens op te laten steunen.
2. Neem even een pauze. Als het te moeilijk is om alles de hele tijd vol te houden, neem je gewoon even een pauze. Je kunt echt de pauzeknop indrukken, zodat je het daarna alsnog doet. Je kunt het ook gewoon even overslaan.
3. Als het echt niet gaat, kun je altijd de oefening overslaan. Probeer het de volgende keer weer, want misschien gaat het al beter.

Wat belangrijk is, is dat je altijd blijft proberen en het niet zomaar opgeeft! Tony heeft alles ook niet in één dag geleerd. Heb geduld met jezelf en blijf proberen.
Bron

Ik vind Yoga X echt saai. Moet ik dat echt doen?
Ja, het hoort bij het programma. Yoga is zeker een zinvolle aanvulling op je workouts. Je wordt er heerlijk lenig van en het is goed om te ontspannen. Als je het echt te lang of te saai vindt, kun je ook (een deel) overslaan, maar probeer het wel af en toe te doen. Het zit echt niet voor niets in het programma. Gewoon even doorbijten!


Voeding
Wat staat er in 'the Nutrition Guide'?

Bij P90X krijg je een hele gids met voedingvoorschriften. Ik vond deze voorschriften persoonlijk iets te streng. Zo werk je met punten en mag je per dag van elk voedingsmiddel maar een bepaald aantal. Daarnaast leek het me ook heel erg weinig. Toch stonden er wel goede dingen in. Ik raad dan ook aan om alles gewoon te lezen, want je steekt er wel dingen van op.
Wat er ongeveer in staat, is dat je niet teveel koolhydraten moet eten (het liefst alleen na je workouts), veel eiwitten (voor spieropbouw), groente en fruit eten, veel water drinken en niet teveel vet. Het is eigenlijk niet heel veel anders dan een normaal gezond voedingspatroon. Deze voedingslijnen lijken trouwens ook veel op het wasbord-dieet.

Moet je echt je voeding aanpassen?
Dat ligt natuurlijk aan hoe je voedingspatroon nu is. Het is wel erg belangrijk om op je voeding te letten. Je kunt nog zo hard sporten, als je teveel of 'verkeerd' voedsel eet is het eigenlijk allemaal voor niets. Daarom adviseer ik met klem om toch goed research te doen naar 'sportvoeding'. In The nutrition guide staan echt handige tips, maar ook op internet is heel veel te vinden.

Eiwitpoeder (bron)

Moet je echt eiwitshakes drinken?
Niets moet, maar het is wel handig. Zeker als je veel sport, kan het moeilijk zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn belangrijk bij groei en herstel van je spieren. Te weinig eiwitten kunnen leiden tot spierscheurtjes en dat wil je natuurlijk niet. Eiwitshakes zijn een makkelijke manier om snel veel eiwitten binnen te krijgen. Het is na je workout belangrijk dat je iets van eiwit binnenkrijgt. Een salade met tonijn, een bakje kwark met fruit of een glas melk werken ook, maar een eiwitshake is net iets makkelijker en sneller. Het is aan jou of je dit gaat nemen of niet. Het hoeft niet, maar het kan helpen.

Ik zou alleen wel aanraden om niet te veel eiwitshakes te nemen. Het is meer een soort hulpmiddel, maar geen vervanging. Het is veel belangrijker dat je gewoon via je voeding eiwitten binnenkrijgt. Daarnaast is er nog steeds veel discussie of eiwitshakes wel helemaal safe zijn. Ik denk dat ze wel gewoon veilig zijn (maar ik ben geen deskundige), maar dat je er niet teveel van moet nemen.

Waar kun je eiwitshakes kopen?Op internet, bij de tuinen en zelfs gewoon bij het kruidvat. Eiwitshakes is hetzelfde als whey poeder of proteïne poeder. Laat je niet afschrikken door grote bodybuilders op de verpakking, zo zul je er niet uitzien door alleen eiwitpoeder te nemen. Let er trouwens wel op dat je 100% eiwit koopt, je hebt namelijk ook van die maaltijdshakes waar ook eiwit inzit maar ook veel koolhydraten en vetten inzitten. Je wilt geen hele maaltijd, je wilt alleen maar eiwitten!
Er zijn trouwens allerlei lekkere smaken, maar ik heb altijd gewoon de normale genomen.

5 opmerkingen:

  1. Ik neem na mijn training ook een whey shake. Je kan ook na je training eiwit van eieren eten. Het schijnt dat eiwit van ei het snelste word opgenomen.

    Ik vind je artikelen steeds leuker worden. Echt heel informatief. Blijf doorgaan. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks! Eet je dat rauw? Ik vind het altijd zo zonde dat je dan het eigeel weg moet gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee niet rauw. Ik vind het ook zonde, maar ik probeer er niet te veel van te eten hoe dan wel het eigeel heel goede voedingstoffen bevat. Ik twijfel er heel erg aan of het echt zo slecht is als je er te veel van eet en wat is teveel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met eiwitpoeder is echt niks mis, als je maar niet de goedkope versies koopt zoals die vaak bij "De Tuinen" te vinden zijn. Vuistregel is per kg lichaamsgewicht neem je 2,5 gram eiwit. Met normale maaltijden is die niet altijd voor elkaar te krijgen, daarbij zijn deze eiwitten van hoogwaardige kwaliteit. Daarbij kan je lichaam ongeveer 30 gram eiwit per 3 uur verwerken, dus verdelen over de dag is ook belangrijk.

    Wil je geen poeder maar wel veel eiwit binnenkrijgen eet dan: Kwark (naturel) Kipfilet (niet de plakjes, maar de hele filet) en Tonijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haai:) ik kan op t internet niet echt een eetschema vinden, kunnen jullie mij misschien helpen? groetjes marie

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.