dinsdag 19 juli 2011

P90X veelgestelde vragen deel 1

Ik heb al eerder een logje over P90X geschreven en daarin stond dat als je vragen had je die kon stellen. Nu weet ik dat er altijd een paar standaard vragen zijn die vaak gesteld worden, dus het is wel zo makkelijk als ik die gewoon allemaal in twee keer beantwoord. Het werden namelijk nogal wat vragen, dus heb ik het over twee post verdeeld. In dit deel: algemene vragen, vragen over benodigdheden en vragen over resultaten.




Algemeen 
Is P90X geschikt voor mij?
Dat kun je het beste zelf beslissen. Als je de fittest doet (deze is bijgeleverd bij de DVD's) en je haalt deze, heb je er in principe het goede niveau voor.
Je moet wel bedenken dat P90X een ingrijpend en zwaar programma is. Je moet elke dag een uur trainen en dat moet je er wel voor over hebben. Je lichaam moet dit ook aan kunnen. Als je niet gewend bent om te sporten, is het misschien verstandiger om met een lichter programma te beginnen. De voorganger van P90X, genaamd P90 zou dan een goed idee kunnen zijn. P90 duurt ook 90 dagen, maar de workouts zijn maar een half uur in plaats van een uur. P90 is ook meer geschikt als je bijvoorbeeld overgewicht hebt en eerst nog veel kilo's af moet vallen.

Welke versie moet ik kiezen?
 Zoals ik al eerder heb gezegd: P90X bestaat uit redelijk weinig cardio, maar vooral uit gewicht training. Speciaal voor de vrouwen die bang zijn dat ze te gespierd worden, is er een 'lean' versie die meer cardio bevat. De 'classic' versie is vooral gericht op mannen, maar is ook geschikt voor vrouwen. Vrouwen bouwen minder snel spieren op en daarnaast hebben vrouwen een lager testosterongehalte waardoor ze ook minder spieren kunnen kweken.
Conclusie: voor vrouwen is de Lean versie het meest geschikt, voor mannen is de Classic versie geschikter. Toch verschillen de programma's niet zo heel veel. Als je merkt dat je programma te zwaar (of te licht) is, kun je altijd nog wisselen.


Benodigdheden
Hoe kan ik aan P90X komen?
Er zijn een aantal verschillende manieren om aan P90X te komen. Ten eerste kun je ze kopen via tell sell, maar dit is wel gelijk de duurste optie. Daarnaast zijn er ook veel mensen die de dvd's (gekopieerd) aanbieden via marktplaats. Ik denk dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn, want je kan makkelijk opgelicht worden. Hier kun je ze wel goedkoop aanschaffen, denk aan een paar tientjes.
De laatste optie is gratis, maar wel illegaal. Ik heb het hier over downloaden. Ik ga dit niet uitgebreid bespreken, omdat het natuurlijk niet de 'goede' manier is. (Maar het is wel de beste optie voor arme studenten)

Wat heb je allemaal nodig?
Voor P90X heb je in principe geen dure fitnessaparaten nodig, maar het is wel handig om een paar dingen aan te schaffen:
- een yogamatje
- gewichten/dumbells/een resistence band
- een pull up bar

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je goede sportschoenen, goede sportkleren en een goede sportbh in je bezit hebt.
Een resistance band (bron)


Waar kan ik deze spullen zo goedkoop mogelijk kopen?
Als je echt zo weinig mogelijk geld wilt uitgeven, moet je goed zoeken. Soms heb je winkels van rook- en waterschade waar je fitnessspullen kunt halen. Zo heeft mijn vriend daar een pull up bar voor 5 euro op de kop weten te tikken. Ook op marktplaats kun je makkelijk (tweedehands) dingen aanschaffen.
Als je niet te veel moeite wilt doen, kun je het beste naar perry sport gaan. Gewichtjes zijn daar het goedkoopst en ze hebben er ook yogamatjes en in sommige filialen ook een pull up bar.
Een pull up bar (bron)

Heb je echt een pull up bar nodig?
Nee, natuurlijk niet. Je krijgt wel betere resultaten als je het wel hebt. Toch is het nog best moeilijk om aan een pull up bar te komen. Ik heb die van mij via mijn vriend geregeld, omdat ik er geen in de winkel kon vinden.
Tip: als je (nog) geen pull up bar hebt, doe dan push ups. Je traint dan ongeveer dezelfde spiergroepen en het is in ieder geval beter dan helemaal niets doen.



Hoeveel kg gewichten moet ik mee beginnen?
Gewichten hangen af van je niveau. Ik ben begonnen met 1,5 kg per gewicht, maar die waren snel te licht. Laat je niet tegenhouden door zware gewichten, want als vrouw zul je niet gauw 'bulky' worden. Je zult mooi gespierd worden, niet té gespierd. Train dus vooral niet met een te licht gewicht, want dan kun je het eigenlijk net zo goed niet doen. Ik zou aanraden om een resistence band te kopen, want hier kan je verschillende niveaus instellen. Het is zo'n elastieken band die je moet uitrekken. Het is heel makkelijk op te bergen, neemt weinig ruimte in en je kan makkelijk van gewichten wisselen (door de band strakker te zetten). Voor sommige oefeningen kun je namelijk meer gewicht gebruiken en voor andere juist weinig, je moet dus afwisseling hebben in je gewichten. Je kan ook zo'n fitnessset kopen met alle mogelijke gewichten, maar dat is gelijk heel duur. Ik heb op ebay een setje resistence bands gekocht. Ik was hiervoor zo'n 16 euro kwijt, maar ik heb nu wel evenveel mogelijkheden als met een fitnessset. Bij P90X worden alle gewichtenoefeningen ook uitgelegd met een resistence band, dus dat is heel erg makkelijk.
Bron

Resultaten
Hoe snel zie je resultaat?
Geduld is een schone zaak. Verwacht niet dat je snel resultaat zult zien. P90X is geen crashdieet waarmee je snel afvalt, het is een levensstijl. Hoeveel resultaat je zult zien, hangt af van je eetpatroon en de toewijding aan je workouts. Daarna speelt je algemene conditie ook mee. Als jij al redelijk strak bent, zul je minder resultaat zien dan iemand die dat niet is.
Maar goed, er is dus niet echt iets over te zeggen wanneer jíj resultaat zult gaan zien, omdat dit dus heel persoonlijk is. Over het algemeen kun je dit wel zeggen: na een week zul je je al veel beter in je vel voelen, meer energie hebben etc. maar het echte lichamelijke verschilt komt meestal pas tussen dag 30 en dag 90. Door P90X bouw je spieren op. Spieren verbruiken veel energie. Naarmate je langer bezig bent, zul je veel meer energie verbruiken en zul je dus ook sneller vet verbranden en meer resultaten zien.

Tip: maak foto's van dag 0, 30, 60 en 90. Zo kun je precies je veranderingen zien. Meet jezelf ook op. Zo kun je precies je voortgang zien.
Bron

Ik kom alleen maar aan/ik val niet af. Wat is er aan de hand?

Misschien heb je wel eens gehoord dat spieren zwaarder zijn dan vet. Dat klopt ook. Door P90X bouw je spieren op. Spieren verbranden veel vet. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld 1 kg aankomt in spieren, maar 0,5 kg vet verliest. In totaal ben je dan 0,5 kg aangekomen, maar je bent wel vet verloren. Het kan dus zijn dat je kleren wel losser gaan zitten (want 1 kg spieren neemt minder plek in dan 1 kg vet) maar dat je hetzelfde of zelfs meer zult wegen. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Je kunt beter jezelf meten dan wegen, omdat je dan precies kan zien hoeveel je in omvang bent afgenomen.
 
In het volgende deel: vragen over het programma zelf en vragen over voeding.

Als je nog vragen hebt, kun je die natuurlijk altijd stellen! Ik zou het ook leuk vinden als je laat weten als je hier iets aan hebt gehad.

Lees ook deel 2

17 opmerkingen:

  1. Klinkt wel interessant. IK weet alleen van mijzelf dat ik zoiets nooit vol hou + ik heb het gelukkig ook niet nodig :) Train al genoeg in de week met mijn sport turnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wat leuk! 2 jaar geleden heb ik dit programma ook gedaan! Erg leuke ervaring met prima resultaat! Belangrijk is dat je aan het eetschema houd, en de trainingen blijft volhouden. Gegarandeerd resultaat. Wanneer je na de 90 dagen een willekeurige sport oppakt ben je zeker in een goede vorm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vooral je houden aan het eetschema is echt belangrijk, anders kun je je resultaten wel vaarwel zeggen.

      Verwijderen
  3. Leuk om eindelijk eens te lezen dat er meer nederlandse meiden aan P90X doen! Ben zelf al 2 jaar verslaafd aan beachbody programma's! Heb zelf al 2 rondes P90X gedaan, Insanity, ChaLean Extreme, Turbofire en ben nou net begonnen met P90X2! Succes met je blog en 101 dingen in 1001 dagen! Super leuk idee trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi klinkt goed allemaal maar ik krijg vrij weinig respons op google als je de dvd's wilt kopen en wil liever niet via een vage mafktplaat s aanbieder iets kopen. Nog tips waar ik kan kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze zelf gedownload via torrents.

      Verwijderen
    2. welke torrents wat moet ik opschrijven voor p90x oefeningen ?

      Verwijderen
    3. gewoon zoeken op isohunt naar p90x

      Verwijderen
  5. Push ups zijn voor je borst en triceps, een pull up bar traint voornamelijk je rug en biceps. Dat is dus niet bijna hetzelfde, maar precies tegenovergesteld...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tony Horton geeft push ups als advies als je gen pull up bar hebt, maar je hebt wel gelijk dat je er niet dezelfde spieren mee traint.

      Verwijderen
  6. Hoi

    Ik heb P90X ook gedownload en het enige waar ik nu nog wat meer informatie zou willen is over de voeding. Ik weet niet of jij enigzins tips hebt waar ik me dan het beste aan kan houden?

    Ps, fantastische resultaten!! :)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees even deel 2 van de veelgestelde vragen. http://hetregentgeluk.blogspot.nl/2011/07/p90x-veelgestelde-vragen-deel-2.html

      Verwijderen
  7. Ik heb een paar vragen
    ik ben aan het twijfelen if ik insanity moet doen of p90x!
    Want mijn doel is om meer spiermassa te krijgen en kracht en wat zwaarder te worden!
    En van insanity lees ik alleen dat het om af tevallen is
    en ps90x is volgens mij wel beter dan toch?
    En moet je elke dag trainen ? Hoeveel rustdagen mag je per week?
    En zijn dumels en pulbar genoeg?

    alvast bedankt!!!
    leroy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Insity is wat meer cardio vergeleken met P90X, waardoor je hier wel eerder van af zult vallen inderdaad. Toch zul je om af te vallen je voeding aan moeten passen. Als je zwaarder wilt worden, zul je dus meer moeten gaan eten. Bodybuilder noemen dit 'bulken' (google is your best friend!). Bij p90x moet je elke dag trainen en heb je 1 rustdag per week, maar je kunt natuurlijk ook altijd een ander schema maken.
      Dumbels, pullbar en een yogamatje zijn het enige wat je nodig hebt.

      Graag gedaan!

      Verwijderen
  8. Welke dumbbells heb je nodig? Ik doe bv curls met 12-14 kg en shoulder press met 14-16. Heb ik lichtere gewichten nodig of juist zwaardere?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je dat zelf uit zult moeten proberen. p90x bestaat uit redelijk veel herhalingen en verschillende oefeningen voor dezelfde spiergroepen, dus met een relatief gewicht kun je al erg effectief trainen. Naarmate dat je meer hebt getraind, kun je vanzelf zwaardere gewichten aan.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.