zondag 20 april 2014

Fall seven times, stand up eight

Het is een hele tijd geleden dat ik hier iets heb gepost. Ik weet dan ook niet zo goed waar ik moet beginnen.

Sinds 13 juli 2013 zijn hier geen posts meer geschreven. Dit was niet zo zeer een bewuste keuze, maar iets wat er langzaam in was geslopen. De zomer kwam eraan en ik ging meer naar buiten. Ik heb een drukke zomer gehad, waarin ik in juli als  vrijwilliger voor verschillende projecten werkte en een intensieve cursus yoga volgde. In augustus was ik bij mijn ouders, ging ik een week naar Kroatië met goede vriendinnen en begeleide ik een groepje eerstejaars in hun eerste week in Amsterdam tijdens de intreeweek.

In de zomer had ik nog de intentie om te bloggen, maar ik vergat het gewoon steeds. Ik was meer de deur uit dan dat ik binnen zat, dus het was ook niet zo raar dat mijn hoofd niet bij bloggen stond.

In september begon het leven als student weer. Het tweede jaar van mijn studie was veel zwaarder dan ik had verwacht. Dit kwam met name door de practica, waardoor ik soms weken van 9 tot 5 bezig was. Daarna was ik dan meestal gesloopt. Nu weet ik dat het voor sommige studies normaal is om van 9 tot 5 bezig te zijn, maar bij een universitaire studie is dit toch wat minder normaal. Ik was gewend om elke dag maar een paar uurtjes per dag op de universiteit te hoeven zijn.

Begin oktober besloot ik dat ik actiever wilde zijn bij mijn studievereniging. Ik besloot voorzitter te worden van een commissie en ik ging vaker naar activiteiten van mijn studievereniging. Ik had het er erg naar mijn zin en maakte snel nieuwe vrienden. Eind oktober kreeg ik de vraag of het me niet wat leek om een bestuursjaar te gaan doen. Het bestuur van de studievereniging wisselt in februari, maar vanaf oktober begon de selectieprocedure. Na veel twijfel besloot ik naar de informatieavond te gaan.

Na een selectieprocedure van ruim een maand werd ik tijdens de algemene leden vergadering verkozen tot één van de leden van het nieuwe bestuur. Nu begon het echte werk pas. In december en januari volgde een intensieve inwerkperiode. Tijdens deze twee maanden volgde ik ook nog vakken, wat erg druk was (en uiteindelijk heb ik mijn vakken niet eens gehaald). 

In februari begon dan het echte werk. Mijn studievereniging heeft zo veel leden dat een bestuursjaar als full time wordt gezien. Ik studeer daarom op dit moment niet, maar ik hou me alleen bezig met bestuurszaken. De eerste paar weken waren erg druk. Zo moesten er een hoop dingen geregeld worden, maar werd er ook veel geborreld. Borrelen met andere verenigingen, borrelen met je eigen leden en borrelen met je eigen bestuur. Goed voor je netwerk, minder goed voor je hoofd.

Het is nu april en ik ben ondertussen al een heleboel katers verder. Gelukkig heb ik het enorm naar mijn zin in mijn bestuursjaar. Ik heb enorm veel lol met mijn bestuur en ik zie ze ondertussen al als broers en zussen.
Een bestuursjaar is veel leuker, maar ook veel zwaarder dan ik had verwacht. Hoewel niemand je zal verplichten, is er een toch een verwachting dat je op alle activiteiten bent. Meestal zijn dit er wel een paar per week, en dan tel ik de wekelijkse dinsdagborrel en de vrijdagmiddagborrel nog niet eens mee.

Afgelopen donderdag was het me allemaal even te veel. Sinds mijn bestuursjaar eet ik slechter, drink ik meer en slaap ik minder. Niet verrassend was mijn weerstand daardoor niet geweldig en liep ik een flinke griep op. Ik ben naar huis gegaan en in bed gedoken. Drie dagen en 40 uur slaap later voel ik me weer een stuk beter, maar nog steeds niet helemaal 100% goed.

Het zijn niet de paasdagen die ik me voorgesteld had (ik zou nu eigenlijk dansend op een festival moeten staan), maar het is wel goed dat dit gebeurd. Ik heb in de afgelopen tijd zoveel gedaan, dat ik mezelf voorbij ben gelopen. Naast mijn bestuur, ben ik ook nog lid van vier commissies, probeer ik te sporten, moet ik mijn huishouden draaiende houden en heb ik ook nog een vriend. Erg veel tijd voor ontspanning en zelfreflectie blijft er niet over.

Bloggen was altijd mijn moment voor mezelf. Een moment waarin ik kon reflecteren wat ik had gedaan, evalueren hoe het beter kon en motiveren om mezelf te verbeteren. Hoewel ik me de afgelopen tijd ook zeker heb ontwikkeld, weet ik zeker dat bloggen dit proces versneld. Het is enorm leerzaam om je gedachtes op papier te zetten en ik heb dit dan ook zeker gemist.

Toen ik aan deze blogpost begon was ik erg zenuwachtig en onrustig. Ik zocht een uitlaatklep voor mijn emoties. Drinken en eten werkt ook als uitlaatklep, maar dit is slechts tijdelijk. Uiteindelijk stapelen alle emoties gewoon op als je er niets mee doet. Bloggen geeft me een stuk vrijheid wat ik de afgelopen tijd niet meer heb gevoeld. Ik voel me een heel stuk opgeluchter en ik hoop echt dat ik de komende tijd vaker de tijd kan nemen om weer een stukje te typen. 


Het leven gaat zo snel voorbij dat ik soms vergeet om stil te staan en om me heen te kijken. Het uitzicht onderweg is minstens net zo mooi als het uitzicht op de eindbestemming.

zaterdag 13 juli 2013

Dingen die me blij maken deel 18

Hoewel het absoluut onmogelijk is om alles op te schrijven waar ik blij van word, doe ik toch maar een poging. Er is zoveel om blij van te worden en om dankbaar voor te zijn.

231. Spontaan een reisje naar Parijs boeken
232. Fietsen zonder jas
233. Ashtanga yoga
234. Voor het eerst met de pont naar Noord
235. Mijn P halen
236. Mijn moeder die genezen is verklaard
237. Fietsen over de Amsterdamse grachten
238. Eindelijk de sauna van mijn sportschool uitproberen (and it's awesome!)
239. Was opvouwen (ik weet ook niet waarom ik dit leuk vind, maar ik word er echt blij van)
240. Havermout met banaan, appel en heel veel kaneel (het smaakt naar appeltaart)
241. Chillen in een park
242. Zielenmaatjes leren kennen
243. Koken voor heeeeeeeel veel mensen (1200 is geen probleem!)
244. Om half acht 's ochtends als verrassing een vriendin ophalen van het vliegveld die 5,5 maand weg is geweest (en vooral de blik op haar gezicht)
245. In the flow zitten
246. Servies schilderen met porseleinverf
247. Post it's met mooie quotes in mijn kamer ophangen
248. Uitslapen tot 12 uur
249. De herhalingen van de Lama's die dagelijks te zien zijn
250. Dat alles uiteindelijk precies op z'n plek valt

woensdag 10 juli 2013

Hoe krijg je een bikiniproof lichaam?


Het is zomer en dat betekent winkels vol met vrolijke jurkjes en korte rokjes, terrasjes pakken met vriendinnen, barbecueën en zonnen in bikini. Ik denk dat bij veel vrouwen (en vast ook voor mannen) de gedachte om weer in badkleding te moeten verschijnen stress oplevert. Niet voor niets staan de covers van alle bekende vrouwenbladen vol met stappenplannen om binnen een x aantal weken een bikiniproof lichaam te hebben. Vandaag zal ik ook bespreken hoe je een bikiniproof lichaam krijgt, maar dan wel op een andere manier dan je in de bladen zal zien.

Het enige wat je voor een bikiniproof lichaam nodig hebt, zijn een lichaam en een bikini. Klaar is Kees!

Ik ben ervan overtuigd dat elk lichaam prachtig is, ook al zie je er misschien niet uit als Doutzen. Het feit dat je kan ademen, lopen, zien, voelen, ruiken en proeven is al wonderbaarlijk. Heb je er al eens over na gedacht hoe fantastisch het lichaam eigenlijk al is? Ik schreef er al eerder over, maar ik kan er eigenlijk maar niet over op houden hoe bijzonder het lichaam is. Het is erg jammer dat zoveel mensen het vanzelfsprekend vinden dat hun lichaam elke dag weer werkt, want er zijn een hoop ingewikkelde processen voor nodig (zo ingewikkeld dat een aantal van deze processen nog helemaal niet ontrafeld zijn).

Jouw lichaam is en blijft jouw lichaam, hoe je er ook uitziet. Of je nu 50 kg of 150 kg weegt, je bent en blijft diezelfde persoon. Je gewicht bepaalt niet hoeveel je waard bent, terwijl toch veel mensen hun eigenwaarde af laten hangen van het getal wat op de weegschaal verschijnt. Toch is je gewicht niets meer dan dat: een getal. Het enige wat je gewicht zegt, is met hoeveel kracht je op de aarde drukt. Als je op een andere planeet zou staan, zou je gewicht weer totaal anders zijn. Eigenlijk best een zinloos getal als je het zo bekijkt.

Er zo'n zoveel belangrijkere dingen dan je gewicht. Daarnaast is er absoluut geen verband tussen hoeveel je weegt en hoe gelukkig je bent. Je kunt een 'perfect' gewicht hebben, maar doodongelukkig zijn. Een paar jaar geleden was ik 17 kg lichter en durfde ik absoluut niet in een bikini over het strand te lopen omdat ik me zo dik voelde. Nu ik ouder – hopelijk wijzer – en ook wat zwaarder ben, zie ik het probleem van in een bikini rondlopen niet meer zo. Ik voel me prima tevreden met mijn lichaam, ook zonder thigh gap of een super platte buik.

Daarnaast hebben de meeste mensen niet eens door hoe jouw lichaam eruit ziet, omdat ze meer hun eigen lichaam bezig zijn dan met dat van jou. De meeste mensen hebben niet eens door of je een vreemde navel, een scheve voet of putjes in je billen hebt (en als ze het wel zien, maakt het ze meestal niet uit*). Ook een paar kilo meer of minder zullen de meeste mensen niet eens merken. 

Iets wat wel opvalt is zelfvertrouwen. Als jij lekker in je vel zit, zul je dat uitstralen en zal je omgeving dit oppikken. Ken je dat gevoel dat je je bij sommige mensen enorm op je gemak voelt? Ik denk dat de mensen zijn die zich ook het meest met zichzelf op z'n gemak voelen. Dus in plaats van te gaan crashdieëten om nog snel 5 kg kwijt te raken, kun je jezelf beter een mega dosis self love kado doen.

Wat doe jij om je comfortabel in bikini te voelen?
 
Lots of love & enjoy the sun.

*en in het zeldzame geval dat bepaalde mensen zich wel druk maken om jouw scheve neus of je kromme teen hebt, kun je maar beter zorgen dat je deze mensen niet in je leven houdt.

woensdag 3 juli 2013

Tips Voor Meer Tijd


We willen allemaal zoveel mogelijk doen in een zo kort mogelijke tijd. Alles moet snel, iedereen heeft altijd haast en we hebben nooit tijd om alles te doen wat we willen. Zou het niet handiger zijn als er meer uren in een dag zaten en meer dagen in een week? Helaas hebben wij als mensen daar geen invloed op, maar ik kan je wel een aantal tips geven om efficiënt met je tijd om te gaan. Meer tijd zul je nooit krijgen, maar door goed te plannen kun je wel meer tijd overhouden.

Stop met multitasken!
Hoe meer je tegelijkertijd doet, hoe meer je gedaan kunt krijgen? Het klinkt heel mooi, maar het werkt helemaal niet. De hersenen zijn niet in staat om meerdere redelijk complexe taken tegelijkertijd uit te voeren. Als je heel veel dingen tegelijk doet, switchen je hersenen steeds tussen de verschillende taken. Dit is niet alleen erg vermoeiend, maar ook inefficiënt. Ken je de situatie waarin je tijdens een film een zak chips aan het eten bent en ineens de zak leeg hebt? Je hersenen kunnen niet tegelijk focussen op tv kijken en chips eten, waardoor je aan het einde niet meer door hebt dat je te veel hebt gegeten. Het is ook niet voor niets dat als je veel dingen tegelijk doet, je vaker fouten maakt: je kunt je concentratie nou eenmaal niet over meerdere dingen tegelijk verdelen.

Sta vroeg op
Deze tip is misschien heel logisch, maar het kan toch geen kwaad om het te noemen: als je vroeg op staat, heb je meer uren in de dag. Het is wel fijn als je de avond daarvoor vroeg bent gaan slapen, zodat je ook uitgerust op kan staan. Ik heb gemerkt dat de sfeer 's ochtends heel bijzonder is, bijna magisch. Hoe vroeg je opstaat, hoe beter je dat merkt. 's Ochtends ligt de hele wereld nog voor je open, alles kan nog gebeuren.

Benut de beste tijd van de dag
Als je vanzelf weet dat je op bepaalde momenten van de dag niet effectief kan werken, zorg dan dat je op die uren ook zo min mogelijk belangrijke dingen hoeft te doen. Ik kan 's avonds absoluut niet leren, dus ik zorg altijd dat ik in de ochtend of in de middag leer. Bij sommige mensen is dit juist omgekeerd. Als je ontdekt op welk moment van de dag jij je het beste kan concentreren, zorg dan dat je op dat moment je belangrijkste taken uitvoert.

Neem een (lange) pauze
Het klinkt misschien gek, maar door het nemen van pauzes ga je beter werken. Ik heb er ooit een heel interessant artikel over gelezen (wat ik nu niet meer terug kan vinden) waarin uitgelegd waarom dat precies zo is. Een veel gehoord smoesje is dat je geen tijd hebt om pauze te nemen, maar dat is niet waar! Werknemers die pauze nemen maken hun taken sneller af dan werknemers die dat niet doen. Door pauze te nemen win je alleen maar tijd (tenzij je alleen maar pauzes neemt, maar dat spreekt voor zich).
Ik merk zelf dat een pauze werkt als een soort 'reset' knop. Als je te lang met hetzelfde bezig bent, blijf je vast zitten. Het is alsof je steeds hetzelfde rondje blijft lopen.  Door even pauze te nemen, stap je uit dat rondje. Na een pauze kan je alles soms met hele andere ogen bekijken.
Daarnaast is het voor je hersenen ook erg vermoeiend om te lang dezelfde taak uit te voeren.

Doe aan sport, yoga, meditatie of voer een goed gesprek.
Sinds een tijdje doe ik weer aan yoga. Hoewel ik het eerst maar een uur per week deed, merkte ik dat het de rest van mijn week beïnvloedde; de rest van de week voelde ik me namelijk veel rustiger, kalmer en gelukkiger. Yoga is voor mij een hele goede mood booster. Ditzelfde effect voel ik als ik mediteer of als ik sport (al is het bij sporten wel wat korter). Een heel goed en persoonlijk gesprek met een goede vriend(in) kan er ook voor zorgen dat ik mijn humeur een flinke boost krijgt. En hoe beter ik me voel, hoe productiever ik ben.
 

Maak een lijst van belangrijke dingen
Als ik heel erg veel moet doen, kan het fijn zijn om een lijstje te maken met de allerbelangrijkste dingen. Focus je vooral op die dingen die het belangrijkste zijn. Ik vind de methode die hier wordt uitgelegd erg fijn werken.

Focus!
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip. Terwijl ik dit artikel tip, heb ik al drie keer mijn mail gecheckt, vijf keer mijn facebook nieuwsfeed gelezen, vier whatsapp-gesprekken draaiende gehouden en ook nog informatie gezocht over leuke dingen die ik in de zomer kan gaan doen. Geen wonder dat ik al meer dan drie uur doe over dit artikel! Misschien wel mijn allerbeste tip is dus om te zorgen dat je zo min mogelijk afleiding om je heen hebt. Als het mogelijk is, zet dan je computer en je telefoon uit.
Effectief en productief werken heeft ook voor een groot deel te maken met een stukje discipline om je te blijven focussen.

Beloon jezelf
Als je dan toch eindelijk iets af hebt gekregen, beloon jezelf daar dan ook voor. Geef jezelf een (denkbeeldig) schouderklopje, koop eindelijk dat leuke jurkje, maak je lievelingsgerecht of ga een dagje weg. Een vooruitzicht op een beloning kan ook erg motiverend werken.

Zorg altijd goed voor jezelf
Om optimaal te presteren is goede voeding en genoeg rust heel erg belangrijk. Als ik te weinig eet, word ik chagrijnig en vervelend. Als ik alleen maar ongezonde dingen eet of te weinig slaap, gebeurt hetzelfde. Op zo'n manier