zaterdag 13 juli 2013

Dingen die me blij maken deel 18

Hoewel het absoluut onmogelijk is om alles op te schrijven waar ik blij van word, doe ik toch maar een poging. Er is zoveel om blij van te worden en om dankbaar voor te zijn.

231. Spontaan een reisje naar Parijs boeken
232. Fietsen zonder jas
233. Ashtanga yoga
234. Voor het eerst met de pont naar Noord
235. Mijn P halen
236. Mijn moeder die genezen is verklaard
237. Fietsen over de Amsterdamse grachten
238. Eindelijk de sauna van mijn sportschool uitproberen (and it's awesome!)
239. Was opvouwen (ik weet ook niet waarom ik dit leuk vind, maar ik word er echt blij van)
240. Havermout met banaan, appel en heel veel kaneel (het smaakt naar appeltaart)
241. Chillen in een park
242. Zielenmaatjes leren kennen
243. Koken voor heeeeeeeel veel mensen (1200 is geen probleem!)
244. Om half acht 's ochtends als verrassing een vriendin ophalen van het vliegveld die 5,5 maand weg is geweest (en vooral de blik op haar gezicht)
245. In the flow zitten
246. Servies schilderen met porseleinverf
247. Post it's met mooie quotes in mijn kamer ophangen
248. Uitslapen tot 12 uur
249. De herhalingen van de Lama's die dagelijks te zien zijn
250. Dat alles uiteindelijk precies op z'n plek valt

woensdag 10 juli 2013

Hoe krijg je een bikiniproof lichaam?


Het is zomer en dat betekent winkels vol met vrolijke jurkjes en korte rokjes, terrasjes pakken met vriendinnen, barbecueën en zonnen in bikini. Ik denk dat bij veel vrouwen (en vast ook voor mannen) de gedachte om weer in badkleding te moeten verschijnen stress oplevert. Niet voor niets staan de covers van alle bekende vrouwenbladen vol met stappenplannen om binnen een x aantal weken een bikiniproof lichaam te hebben. Vandaag zal ik ook bespreken hoe je een bikiniproof lichaam krijgt, maar dan wel op een andere manier dan je in de bladen zal zien.

Het enige wat je voor een bikiniproof lichaam nodig hebt, zijn een lichaam en een bikini. Klaar is Kees!

Ik ben ervan overtuigd dat elk lichaam prachtig is, ook al zie je er misschien niet uit als Doutzen. Het feit dat je kan ademen, lopen, zien, voelen, ruiken en proeven is al wonderbaarlijk. Heb je er al eens over na gedacht hoe fantastisch het lichaam eigenlijk al is? Ik schreef er al eerder over, maar ik kan er eigenlijk maar niet over op houden hoe bijzonder het lichaam is. Het is erg jammer dat zoveel mensen het vanzelfsprekend vinden dat hun lichaam elke dag weer werkt, want er zijn een hoop ingewikkelde processen voor nodig (zo ingewikkeld dat een aantal van deze processen nog helemaal niet ontrafeld zijn).

Jouw lichaam is en blijft jouw lichaam, hoe je er ook uitziet. Of je nu 50 kg of 150 kg weegt, je bent en blijft diezelfde persoon. Je gewicht bepaalt niet hoeveel je waard bent, terwijl toch veel mensen hun eigenwaarde af laten hangen van het getal wat op de weegschaal verschijnt. Toch is je gewicht niets meer dan dat: een getal. Het enige wat je gewicht zegt, is met hoeveel kracht je op de aarde drukt. Als je op een andere planeet zou staan, zou je gewicht weer totaal anders zijn. Eigenlijk best een zinloos getal als je het zo bekijkt.

Er zo'n zoveel belangrijkere dingen dan je gewicht. Daarnaast is er absoluut geen verband tussen hoeveel je weegt en hoe gelukkig je bent. Je kunt een 'perfect' gewicht hebben, maar doodongelukkig zijn. Een paar jaar geleden was ik 17 kg lichter en durfde ik absoluut niet in een bikini over het strand te lopen omdat ik me zo dik voelde. Nu ik ouder – hopelijk wijzer – en ook wat zwaarder ben, zie ik het probleem van in een bikini rondlopen niet meer zo. Ik voel me prima tevreden met mijn lichaam, ook zonder thigh gap of een super platte buik.

Daarnaast hebben de meeste mensen niet eens door hoe jouw lichaam eruit ziet, omdat ze meer hun eigen lichaam bezig zijn dan met dat van jou. De meeste mensen hebben niet eens door of je een vreemde navel, een scheve voet of putjes in je billen hebt (en als ze het wel zien, maakt het ze meestal niet uit*). Ook een paar kilo meer of minder zullen de meeste mensen niet eens merken. 

Iets wat wel opvalt is zelfvertrouwen. Als jij lekker in je vel zit, zul je dat uitstralen en zal je omgeving dit oppikken. Ken je dat gevoel dat je je bij sommige mensen enorm op je gemak voelt? Ik denk dat de mensen zijn die zich ook het meest met zichzelf op z'n gemak voelen. Dus in plaats van te gaan crashdieëten om nog snel 5 kg kwijt te raken, kun je jezelf beter een mega dosis self love kado doen.

Wat doe jij om je comfortabel in bikini te voelen?
 
Lots of love & enjoy the sun.

*en in het zeldzame geval dat bepaalde mensen zich wel druk maken om jouw scheve neus of je kromme teen hebt, kun je maar beter zorgen dat je deze mensen niet in je leven houdt.

woensdag 3 juli 2013

Tips Voor Meer Tijd


We willen allemaal zoveel mogelijk doen in een zo kort mogelijke tijd. Alles moet snel, iedereen heeft altijd haast en we hebben nooit tijd om alles te doen wat we willen. Zou het niet handiger zijn als er meer uren in een dag zaten en meer dagen in een week? Helaas hebben wij als mensen daar geen invloed op, maar ik kan je wel een aantal tips geven om efficiënt met je tijd om te gaan. Meer tijd zul je nooit krijgen, maar door goed te plannen kun je wel meer tijd overhouden.

Stop met multitasken!
Hoe meer je tegelijkertijd doet, hoe meer je gedaan kunt krijgen? Het klinkt heel mooi, maar het werkt helemaal niet. De hersenen zijn niet in staat om meerdere redelijk complexe taken tegelijkertijd uit te voeren. Als je heel veel dingen tegelijk doet, switchen je hersenen steeds tussen de verschillende taken. Dit is niet alleen erg vermoeiend, maar ook inefficiënt. Ken je de situatie waarin je tijdens een film een zak chips aan het eten bent en ineens de zak leeg hebt? Je hersenen kunnen niet tegelijk focussen op tv kijken en chips eten, waardoor je aan het einde niet meer door hebt dat je te veel hebt gegeten. Het is ook niet voor niets dat als je veel dingen tegelijk doet, je vaker fouten maakt: je kunt je concentratie nou eenmaal niet over meerdere dingen tegelijk verdelen.

Sta vroeg op
Deze tip is misschien heel logisch, maar het kan toch geen kwaad om het te noemen: als je vroeg op staat, heb je meer uren in de dag. Het is wel fijn als je de avond daarvoor vroeg bent gaan slapen, zodat je ook uitgerust op kan staan. Ik heb gemerkt dat de sfeer 's ochtends heel bijzonder is, bijna magisch. Hoe vroeg je opstaat, hoe beter je dat merkt. 's Ochtends ligt de hele wereld nog voor je open, alles kan nog gebeuren.

Benut de beste tijd van de dag
Als je vanzelf weet dat je op bepaalde momenten van de dag niet effectief kan werken, zorg dan dat je op die uren ook zo min mogelijk belangrijke dingen hoeft te doen. Ik kan 's avonds absoluut niet leren, dus ik zorg altijd dat ik in de ochtend of in de middag leer. Bij sommige mensen is dit juist omgekeerd. Als je ontdekt op welk moment van de dag jij je het beste kan concentreren, zorg dan dat je op dat moment je belangrijkste taken uitvoert.

Neem een (lange) pauze
Het klinkt misschien gek, maar door het nemen van pauzes ga je beter werken. Ik heb er ooit een heel interessant artikel over gelezen (wat ik nu niet meer terug kan vinden) waarin uitgelegd waarom dat precies zo is. Een veel gehoord smoesje is dat je geen tijd hebt om pauze te nemen, maar dat is niet waar! Werknemers die pauze nemen maken hun taken sneller af dan werknemers die dat niet doen. Door pauze te nemen win je alleen maar tijd (tenzij je alleen maar pauzes neemt, maar dat spreekt voor zich).
Ik merk zelf dat een pauze werkt als een soort 'reset' knop. Als je te lang met hetzelfde bezig bent, blijf je vast zitten. Het is alsof je steeds hetzelfde rondje blijft lopen.  Door even pauze te nemen, stap je uit dat rondje. Na een pauze kan je alles soms met hele andere ogen bekijken.
Daarnaast is het voor je hersenen ook erg vermoeiend om te lang dezelfde taak uit te voeren.

Doe aan sport, yoga, meditatie of voer een goed gesprek.
Sinds een tijdje doe ik weer aan yoga. Hoewel ik het eerst maar een uur per week deed, merkte ik dat het de rest van mijn week beïnvloedde; de rest van de week voelde ik me namelijk veel rustiger, kalmer en gelukkiger. Yoga is voor mij een hele goede mood booster. Ditzelfde effect voel ik als ik mediteer of als ik sport (al is het bij sporten wel wat korter). Een heel goed en persoonlijk gesprek met een goede vriend(in) kan er ook voor zorgen dat ik mijn humeur een flinke boost krijgt. En hoe beter ik me voel, hoe productiever ik ben.
 

Maak een lijst van belangrijke dingen
Als ik heel erg veel moet doen, kan het fijn zijn om een lijstje te maken met de allerbelangrijkste dingen. Focus je vooral op die dingen die het belangrijkste zijn. Ik vind de methode die hier wordt uitgelegd erg fijn werken.

Focus!
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip. Terwijl ik dit artikel tip, heb ik al drie keer mijn mail gecheckt, vijf keer mijn facebook nieuwsfeed gelezen, vier whatsapp-gesprekken draaiende gehouden en ook nog informatie gezocht over leuke dingen die ik in de zomer kan gaan doen. Geen wonder dat ik al meer dan drie uur doe over dit artikel! Misschien wel mijn allerbeste tip is dus om te zorgen dat je zo min mogelijk afleiding om je heen hebt. Als het mogelijk is, zet dan je computer en je telefoon uit.
Effectief en productief werken heeft ook voor een groot deel te maken met een stukje discipline om je te blijven focussen.

Beloon jezelf
Als je dan toch eindelijk iets af hebt gekregen, beloon jezelf daar dan ook voor. Geef jezelf een (denkbeeldig) schouderklopje, koop eindelijk dat leuke jurkje, maak je lievelingsgerecht of ga een dagje weg. Een vooruitzicht op een beloning kan ook erg motiverend werken.

Zorg altijd goed voor jezelf
Om optimaal te presteren is goede voeding en genoeg rust heel erg belangrijk. Als ik te weinig eet, word ik chagrijnig en vervelend. Als ik alleen maar ongezonde dingen eet of te weinig slaap, gebeurt hetzelfde. Op zo'n manier

dinsdag 25 juni 2013

Om blij van te worden

De laatste tijd vind ik steeds meer leuke dingen op het internet die me een grote smile op mijn gezicht geven. Zoals ze zeggen: sharing is caring, en ik hoop dat deze dingen ook en lach op jouw gezicht geven. Fijne dag!

Kid president is een 9-jarige youtube sensatie, comedian, motiverende spreker en gewoon een enorm schattig jongetje. Als je het filmpje hieronder kijkt, weet je meteen wat ik bedoel.



Onlangs ontdekte ik dit artikel over 100 manieren waarop je dingen kan herbruiken. Er staan erg leuke tips bij, waarvan ik er zeker een paar ga uitproberen. Wat dacht je bijvoorbeeld van kaarsenhouders van groente, armbandjes van ritsen of een rokje gemaakt van een oude hoodie!

Misschien heb je dit schattige filmpje al voorbij zien komen op facebook, maar het is zo schattig dat je het prima nog een keer kan bekijken. Cuteness overload!


Lachen is goed voor je. Het is een manier om te ontspannen. Terwijl je lacht, komen er allerlei hormonen (zoals endorfines, het gelukshormoon) vrij, waardoor je je lekkerder gaat voelen. Lachen is ook een prima vorm van meditatie. Het filmpje hieronder geeft een korte lach meditatie. Daarnaast werkt lachen erg aanstekelijk; probeer dit filmpje maar eens te kijken zonder zelf ook mee te lachen.


Het laatste filmpje is misschien wel mijn favoriet. Hierin legt een driejarig jongetje uit waarom hij geen vlees meer wil eten. Het is erg aandoenlijk om te zien hoe zo'n jong iemand al zo bewust is van de wereld om hem heen.



Ben jij de laatste tijd nog leuke dingen tegen gekomen op internet die je blij maakte?